Annonse
Egen doning: Daglig leder i Buskerudby-sekretariatet Rolf-Helge Grønås og sykkelkoordinator i Drammen, Sigrun Dalen Ganz fra Rambøl, er glade for at så mange ønsker å prøve en gratis elsykkel i fjorten dager. ALLE FOTO: PERNILLE VESTENGEN

300 i elsykkel-kø

Etter en mørk og eksosfylt årstid, strømmer lånekundene til elsykkel-biblioteket.

Annonse
Lokale nyheter

– De består i grunnen av alle slags folk, men de fleste er i alderen 30 til 50 år, forteller «elsykkel-bibliotekar» André Sæther, innehaver av elsykkelbutikken Greenspeed i Globusgården.

Det er han som tar seg av utlånet av de ti syklene som Drammen kommune og Buskerudbyen har spleiset på. Tilbudet kom i gang i juni 2016, og allerede åpningsdagen ble det tydelig at mange drammensere er interesserte i å finne et alternativ til privatbilen.

– Ja, bare første dagen skrev 80 seg på liste, for å få låne elsykkel i to uker. Innen utgangen av august hadde rundt 260 meldt sin interesse – og nå står omkring 350 på liste, sier Sæther.

Til nå har 55 fått prøvd seg med lånesykkel – og sykkelutlåneren tipser om at ventelista er betraktelig kortere for lån av lastesykkel enn for de vanlige syklene. Senhøstes og om vinteren er det heller ikke stor rift om utlånssyklene- som da kommer med piggdekk.

Stort potensial

Lørdag skrev Drammens Tidende om hvordan to av tre av politikere som jobber med Buskerudbypakke 2 bruker privatbil til jobben. I motsetning til de fleste andre som jobber i Drammen sentrum har politikerne på fylkeshuset også fortsatt gratis parkering.

Ingunn Larsen, prosjektleder for kommunikasjon i Buskerudby-sekretariatet, mener dog det er håp i hengende snøre.

– Når en av tre valgte andre framkomstmidler, viser det vilje til å finne andre alternativer, og så skal det så lite til for å gjøre store forbedringer. Dette handler da heller ikke om at ingen skal kjøre bil lenger, men om å vurdere hvilke muligheter man faktisk har til å la bilen stå mer. Dette handler kanskje vel så mye om innstilling, påpeker Larsen, som er en av de få som faktisk prøvde seg på elsykkel midtvinters.

– Jeg var litt skeptisk til å bruke sykkel på is og hålke, men det gikk helt fint.

Langt igjen

Innleid sykkelkoordinator i Drammen, Sigrun Dalen Ganz i Rambøll, og daglig leder i Buskerudby-sekretariatet Rolf-Helge Grønås er enige om at det gjenstår en del tilrettelegging for sykkel i drammensområdet.

– Det kreves en del ny infrastruktur for å trygge de syklende, og i Buskerudbypakke 2 ligger det inne 1,5 milliarder til dette. For mange kan det virke tungvint ikke å bruke bil, men dette er en omstilling vi er nødt til å gjøre. I dag er bilbruken høyere i Drammen enn i Numedal, sier Grønås.

Han viser til at SSB-tall fra februar viste at biltettheten er større i Drammen enn i alle andre større, norske byer – med 811 biler per 1.000 innbyggere. Til sammenligning har Bergen bare 511.

– Men det er ikke så rart heller, for bilen har tross alt hatt førsteprioritet de siste 50–60 årene. Noe er imidlertid i ferd med å snu, og med elsykkel skifter også noe av fokuset fra mosjon til transport, mener Ganz, som selv sykler på en tråsykkel med kurv og barnesete.

Og for opplysningens skyld: Sveitsiske forskere har vist at bruk av elsykkel gir like god treningseffekt som gange i motbakke.

Annonse