Annonse
Snart klar: Flygelet står klart til Ingrid Bjørnov som kommer til Drammens Teater i august. – Jeg har ikke vært moden for en slik forestilling før nå, sier hun. FOTO: ELISABETH HELGELAND WOLD

Flygelnerden

Endelig våger Ingrid Bjørnov å være aller mest pianist.

Annonse
Lokale nyheter

I august kommer hun til Drammens Teater med premiere på «Stainway to heaven», en slags Victor Borge-inspirert forestilling som hun selv sier.

– Men jeg rekker ham til knærne!, sukker hun.

Henne om det. Ingrid Bjørnov er i alle fall klar med forestilling på flygel i Drammens Teater, og er det noe hun kan så er det jo nettopp å leke med klaviaturet, briljant og treffsikkert, akkurat som sin avdøde og dyktige danske «kollega» – og med en god porsjon humor, som de også har til felles. Vi er mange som har ventet på dette – og høre pianistinnen Bjørnov. For hun er god, veldig god.

– Det blir en strammere, mer regissert og helstøpt forestilling, uten beskyttelse av et band, oppsummerer Bjørnov.

– Atmosfæren i Drammens Teater passer godt og jeg har et forhold til det huset, dessuten trengte jeg et fett flygel! Stainway er det feiteste og det dyreste av alle flygler – jeg er veldig glad i bra flygler og skal ta en tur til Staynway-fabrikken i Tyskland i sommer, ikke nødvendigvis for at jeg skal ha med noe om det i forestillingen, men jeg trenger å dra dit, forteller Bjørnov engasjert og fortsetter;

– Under strengene, der skapes magien, hun forklarer med en relativt vrien flygelterminologi for uinnvidde, men dette er Bjørnovs store lidenskap – og det høres.

La ned håret

Drammen ble også førstevalget fordi det var her hun startet med sine egne show for om lag 17 år siden, før hun kunne drømme om suksess med utsolgte forestillinger og strålende kritikker. Etter å ha vært med på Dolly-musikal i London, hvor hun for øvrig var glad for å stupe ned i grava hver kveld, fremfor å stå på scenen, og opplevde økonomiske nedgangstider, kunne hun selv ta plass i front.

– Jeg kunne legge ned håret og konsentrere meg om innholdet, lage musikk og tekster som jeg selv fremførte. Under Dolly-perioden satt jeg nok der på siden med et større ego enn jeg er villig til å innrømme, medgir Bjørnov med et stort smil. Og heldigvis for oss.

– Radioen ble et vendepunkt for meg, at man kunne sitte med sovesveis og briller og kommunisere med hundrevis av mennesker! Da våkna jeg.

Bjørnov er med i radio-trioen til Finn Bjelke og Yan Friis som eneste dama i Herreavdelingen.

– Både i radioen og på scenen føler jeg meg som en representant for 53 år gamle kvinner, hvor ble det av livet mitt liksom, og midjen? 50 gjør det 40 trua med, og derfor er jeg sykelig opptatt av å være der jeg er i livet, konstaterer Bjørnov, som om få måneder sitter klar på pianokrakken i Drammens Teater – helt alene ved flygelet.

– Jeg skal utfordre meg selv, bryte noen mønstre – det er jo så trygt å være der man er, og jeg trenger nok både trøst og et spark bak!

Annonse